PRAO :D

Idag var det första dan.... och...
det var inte direkt så som jag hade förväntat mig..
Men, det var en rolig o lärorik dag :)
Vad fick jag göra då?
När jag kommer dit träffar jag min handledare ( som typ har samma förnamn som mig, vilket e rätt typiskt xD). De andra i personal sitter och fikar.  Sedan får jag arbetskläder och handledaren berättar för mig vart jag ska lägga mina saker. Väldigt många nya ansikten , och jag hälsar på alla, en efter en. ;P
När jag har bytt om, sitter jag med några i personalrummet. De sitter och pratar om folk jag inte känner, men som förmodligen jobbar där,på sjukhuset.
Efter ett tag får jag en kort presentation om alla dessa salar m.m.
Jag får bl.a. mäta blodtrycket på en av undersköterskorna. Hehe, jaa, det gick inte så bra ska jag säga..! Men men, jag får träna ^^
Sen så fick jag mäta syrehalten i min kropp och min puls (tror jag.. men det ska finnas ett ord för den där apparaten,men just nu har jag glömt vad den heter... :P)
Jag fick även följa med undersköterskan, när hon skulle mäta en patients blodtryck, puls och syrehalten i kroppen. Sen fick jag följa med när patienten skulle till operationssalen.  Fast jag fick inte gå in när hon skulle opereras (såklart)...
Men men, sen fick jag följa med och se när undersköterskan skulle ta blodprov på en patient.

Sedan fick jag se när en person som studerar till sjuksköterska, utförde PVK på en sjuksköterska. :) (eller jag tror att det kallas för att man "gör" en PVK...xD Inte direkt duktig inom sjukhus området, om jag ska vara ärlig...)

Men men, det var väldigt kul som sagt ;D
Kort sagt så var denna dag en av de mest lärorika dagarna ; )
Även om det inte var så kul och sitta ensam i en främmande matsal i en främmande skola, för att få lite käk xD

Men men,
 
Sånt är livet! ;)


 Om du , som läsare, aldrig har nånsin har praoat och ska göra det snart och är intresserad av vård och omsorg -
rekommenderar jag att ni ska söka till sjukhus!
 OBS! Glöm inte att vara ute i god tid!!
Själv så började jag söka i januari ^^


Kommentarer


Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0